Å ville fort fram

Å ville fort fram, det er det vel mange som vil. Spesielt i trafikken. Som tar farlig forbikjøringer og riskere livet for å spare noen få minutter på å komme frem. Også er dem som har allverdens tid, som gjerne kjører ti under fartsgrensa hele tida for å være på den sikre siden. Jeg er kanskje blant de som vil fort fram, men mange år med sykdom har lært meg at det ofte er lurt å ligge på den sikre siden. Derfor ligger jeg nok akkurat på fartsgrensa, av og til litt over, av og til litt under. Jeg har, i mine yngre dager (dvs ikke lenge siden), ligget langt over fartsgrensa, ja gjerne over lappegrensa og. Og det har smelt noen ganger, og jeg har lært. Selvom jeg gjerne vil ligge der, så har jeg som sagt lært. Lært at det er lurere å ta det med ro, holde fartsgrensa. Når man kræsje går det ut over andre enn bare deg selv.

Sånn som det er nå er jeg i en situasjon der jeg vil kjøre på, langt over både fartsgrensa og lappegrensa, men er det lurt? Nei. Men jeg vil så gjerne ut i en vanlig, betalt jobb, jeg vil klare meg selv. Men det blir å kjøre for fort, i alle fall nå. Selvsagt kommer det en dag der jeg klarer det, men det gjelder å øke farten langsomt, med fartsgrensene. Ikke over, og ikke så langt under at man skaper kork i trafikken. I alle fall er det viktig for meg, og ikke ligge for langt unna, men ikke ligge så langt over at man blir utkjørt og kanskje kræsjer. Nei, å ligge på fartsgrensa, av og til litt over for å strekke seg selv, men ikke for lenge, og ikke på uoversiktiglige steder, der må man slakke ned. Så jeg holder meg rundt fartsgrensa og ser hvordan det går. En gang må vel fartsgrensa øke!

4 kommentarer

  1. Den øker på motorveien. Selv er jeg utdannet i Forsvaret og jobbet der lenge før jeg ble sinnssyk. Og jeg er helt sikker på at om vi får jobbe som i et kall i et miljø som er ivaretagende så klarer vi oss fint. Men jobben må være «gitt» – Gud gitt. Jeg håper du finner din greie.

  2. Tilbaketråkk: Å sitte på ræva hele dagen og få betalt av NAV | Grønne Drømmer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s